מאז הקמתה לפני כ-15 שנים, פועלת קהילת 'קודש וחול' בחולון ללא מבנה קבע משלה לקיום פעילותה הענפה
ונאלצת לנדוד בין גנים ציבוריים ומבני ציבור עירוניים בהם היא עושה שימוש בתשלום לא מבוטל עבור קבלות שבת, פעילות בחגים, בתי מדרש וכיו "ב. מזה שנים ארוכות שהקהילה מבקשת כי העירייה תקצה עבורה קרקע לצורך בניית משכן
קבע עבורה, כפי שהיא מקצה קרקעות עבור בתי כנסת אורתודוכסיים, ואולם העירייה נמנעת מלעשות כן.
הקהילה עתרה לבית המשפט בדרישה להקצאת הקרקע, ובית המשפט פסק לטובת הקהילה, אולם העירייה בראשות ראש העיר שי קינן ביטלה ברגע האחרון את הקצאת הקרקע.
אפליה פסולה זאת מונעת מברית פוליטית שכרת ראש העיר שי קינן עם מפלגת ש"ס, וממשיכה את הפגיעה המתמשכת בקהילה הרפורמית בחולון.
בינואר 2025, יצא המרכז הרפורמי לדת ומדינה בשיתוף עם קהילת קודש וחול בקריאה לציבור לחתום על עצומה למען הקמת בית הכנסת הרפורמי בעיר, ושליחת מייל אישי לשי קינן בדרישה לחזור בו מההחלטה לבטל את הקצאת הקרקע. כ-1500 אנשים שלחו מייל לראש העיר חולון שי קינן באמירה ברורה – בית לקהילה הרפורמית בחולון קום יקום!
בכל פעם שידברו אתכם על שוויון זכויות לאנשים דתיים ועל זכותם לתפילה בכיכר דיזנגוף, בכיכר הבימה או בהר הבית, ענו בארבע מלים: קהילת קודש וחול בחולון.
בכל פעם שיצדיקו בשם טיעונים ליברליים על זכויות אדם את הדרישה לפרהסיה דתית יותר, או הציפייה מהציבור הכללי להתחשב בצרכי הדתיים, ענו בארבע מלים: קהילת קודש וחול בחולון.
בכל פעם שידברו אתכם על כך שרק בישראל יכולים לפרוח חיים יהודיים, ושבחו"ל יהודים צריכים לחשוש שלא יתנו להם לחיות בגאווה ושבתי הכנסת שלהם צריכים אבטחה, ענו בארבע מלים: קהילת קודש וחול בחולון.
קהילת קודש וחול מונה מאות משפחות, פועלת כ15 שנים, כוללת מסלול חינוכי הכולל גנים ווכיתות בבית ספר ציבורי, מפעילה מפעלי צדקה כגמ"חים והתנדבויות אינספור, תומכת בחבריה, ומציינת יחד חגים, שבתות ומועדים לאומיים. כשישאלו אתכם מהו מודל ליהדות ליברלית והומניסטית, ענו בארבע מלים: קהילת קודש וחול בחולון.
בקשה קטנה הייתה לקהילה שלי – שטח קטן להקים בו בית כנסת ומבנה קהילתי – לא ממסים על הציבור, אלא מכספינו שלנו. אבל אנחנו מתמודדים מול מאמץ שיטתי להוריד לנו את הראש, שבית הכנסת הוא רק מקרה אחד מתוכו. נדרשו שנים של מאבקים משפטיים ועתירות לבית המשפט כדי שהעירייה תואיל בטובה לקדם הליך של הקצאת שטח קטן, לצורך הקמת בית לקהילה. רק לאחר פסק דין שהוכיח שהעירייה הפלתה אותנו באופן פסול – העירייה הסכימה להיכנס לתהליך הקצאה עם הקהילה על שטח ספציפי, תוך גרירת רגליים בלתי נגמרת. הקהילה שינסה מותניים, תרמה כסף, התרימה ידידים בארץ ומעבר לים, שכרה אדריכליות ותכננה מראש איך לשלב את המבנה בצורכי השכונה. כשידברו אתכם על לשמור על חיים יהודיים גם מול קשיים ואתגרים, ענו בארבע מלים: קהילת קודש וחול בחולון.
בחודשים האחרונים התברר כי העירייה, תחת לחץ של מפלגות מקומיות שרצו על קמפיין אנטי רפורמי בבחירות, החליטה להמציא מכשול בירוקרטי נוסף כדי למנוע מקהילת קודש וחול להקים בית כנסת. הטענה כלפי הרפורמים כפי שנשמעה במועצה היא שיש בעיר הקצאה למספיק בתי כנסת – ולכן אין צורך בעוד אחד. למען הסר ספק – כל ההקצאות הן לבתי כנסת אורתודוקסיים. מתחת לבית שלי כבר שנים עומד מגרש ריק עם שלט על בית כנסת שיוקם שם יום אחד – כי הוא הוקצה לקהילה שאין לה מספיק מתפללים או תורמים כדי להקים את המבנה. אבל אני בטוח שגם בית הכנסת שם יתמהמה, ההקצאה לא תבוטל. אז אם מישהו ידבר אתכם על אפלייה, ענו לו בארבע מלים: קהילת קודש וחול בחולון.
האפליה הבירוקרטית השקטה היא אפלייה מעליבה בהרבה מצורות האפלייה האחרות – כגון ההסתה היומיומית ברשת או בחינוך החרדי והחרד"לי, כמו ההתבטאויות המרושעות של פוליטיקאים או רבנים, או כמו היחס הלועג והמתנשא בכלי תקשורת מזרם מסוים. היא מעליבה כי היא מתעטפת באצטלה של מהוגנות, ומנסה להתחפש למשהו אחר. היא בעצם צורה של gaslighting, כשאתה צריך בכלל להוכיח שאתה קיים ויש לך ולקהילה צרכים משלך. "זה ממש לא עניין נגד רפורמים, פשוט בדקנו ואין צורך בבית כנסת עבורם" – ומה איתנו? איתנו בדקתם?
אני גדלתי באזורים חילוניים – ברמת אביב, בשכונות השיכון הצבאי בראש העין ובשכונת המשתלה בתל אביב. ועל אף שהיו באזורים האלה לפעמים חיכוכים בין ארגונים דתיים (למשל חב"ד) לבין חילוניים, מעולם אני לא זוכר שאמרו לציבור האורתודוקסי – בדקנו ואינכם צריכים בית כנסת. היו לפעמים ויכוחים על כמה בתי כנסת יהיו, איפה יהיה בית חב"ד או גן ילדים דתי, אבל המוסכמה הייתה שהעירייה תעסוק גם בצורכי הציבור הדתי האורתודוקסי, אפילו אם יש ויכוח מהם ומה הדרך לספק אותם. הם לא נדרשו לפסיקת בית משפט כדי שיתייחסו לצרכים שלהם כתושבים. לכן, כשידברו אתכם על יחסי דת ומדינה, ועל איזון בין הצרכים של חילונים ודתיים, ענו בארבע במלים: קהילת קודש וחול בחולון.
לפני שנה ושלושה חודשים סיימתי את שבירת הצום ביום כיפור והתעדכנתי במראות המכוערים מאוד של הקרב על המחיצה שהוצבה בכיכר דיזנגוף והריב בין המתפללים שרצו את מגרש הספורט. והייתי זהיר מלשפוט, כי כל הריב הזה נראה היה לי כצלילה נוראית שלנו כחברה מטה. אבל כאן בחולון מצאה הפוליטיקה דרכים נקיות וסטריליות להפלות ולהתנהג כאילו אנחנו עדיין בקטטה של ה6 באוקטובר. היא פשוט מעמידה פנים שאתה לא קיים. אז כשידברו אתכם על הריפוי שנדרש כאן ועל החובה שנפסיק לעשות דווקא אחד לשני, ענו ב4 מלים: קהילת קודש וחול בחולון.